Saturday, February 19, 2011

Titipan terakhir buatmu..arwah Fatini Aqilah bt Fadzil






''Weh jiha,best lar plkn!aku okay je dapat plkn''
''weh sumpah aku tatau nk amek course ape?''
''xyah lar dtg umah aku,aku mlas lar..''
''weh nape korg dtg cini?nak iring aku g plkn ka?''

Tini..Tini..
Sejak aku berkawan ngan kau dari darjah 2 sampai la sekarang perangai ko same jer..aku sedar aku nie byk mulut,dan kau akan dengar jer...celoteh aku nie sampai lar aku diam!baru ko cakap.haha, sbb tu aku suka bgtau ko rahsia aku!dari A-Z sume aku cite..Then aku ingat lagi time sekolah rendah adek2 kau,farzana n fathiyah kat sekolah yang sama,time balik mesti due2 tu mengekor jer kat belakang kau smpai ko pun rimas.haha dah mcm anak2 kau dah.N kau ingat x yang dulu ko nie macam P.A aku(personal assistant). boleh kata setiap malam aku call kau tanya homework coz aku takot ade yg terlupa.haha,n masa darjah berapa tah aku tak reti lukis cube n cuboid utk math.kalo aku lukis mzti jadi rupe bntuk laen .tpi skrg aku dh master!ehe, so ko lar akan lukiskan utk aku walaupon aku tau ko terpaksa.ngeE, anyway trimas byk2 kt kau!

Tini,
credit to ainul,aku cilok dri dye.hehe
21/6/1993-13/2/2011
Masa aku dapat tawaran dari MRSM pas result PMR,aku call kau.aku excited cerita kat kau yang aku mmg dah lama tggu peluang ni!dulu masa Form 1 kau ngn aku xnk masuk asrama sebab takut duduk asrama..kata orang banyak hantu!haha.so aku xnk lepaskn  chances depan mata nie!kau kata tak aci sebab ko x dapat..aku rasa kesian sangat.kau cakap kau nak buat rayuan masuk SBP.aku pon okay jela.hopefully ko dapat.
Then satu hari masa aku kat asrama,aku try calling2 kau,kononnya nak lepas windu lar nie..hehe,tpi adik(aku pon tak engat sape yg angkat time tu)dye kata kau masuk asrama.third intake..kt sbpi Gopeng.perhh dapat jugak kau kan masuk asrama?Alhamdulillah..
Once upon a time when aku kat kelas,aku dihebohkan oleh suara nyaring kawan2 aku time prep malam mengatakan ada orang hntar surat kat aku..from other school!i was wondering sapo lar rajen nor ngepos surat kat aku tu?dangg!it was u!haha excited sangat aku time tu,tros aku bukak n bace..bes2.akhirnya ada jugak orang nak antar aku surat selain dari aqilah..ngeE

Then,a few days after SPM(yeah enjoy time!)aku,kau n akmar sekali lagi hangout sama2 tgk cerita Harry Potter and Half-Blood Prince Part 1.mmg aku ternanti-nanti kan sgt sebab mengidam dah lama sgt nie!sob2..then,kita ckp nk tgk Part 2 plak kan?kan?coming soon.tpi nmpknye aku tgk ngn akmar berdua jela nnti..weh kalo ko xde, burfday sape plak aku nk smbut sebulan lepas aku?aku kan 21 aribulan 5.ko plak 21 aribulan 6.sob3

kegembiraan ke PLKN
Dat day,
Hari kau berangkat ke PLKN,aku pergi dengan Qilah.hajat dihati nak jumpa lar ngn ko besides a few other mmber aku yg jugak naik bas kat Rakan Muda tu.aku ingat lagi kau terlupa bawak bekal biskut n mak kau membebel kat kau..haha,tyme 2 padan muka kau.tu lar excited sgt nk g PLKN tu,smpai lupa bekalan makanan.n engat x aku dahaga giler tyme tu n mk kau belanja kita bertiga minum air.beli 2 tapi kongsi tiga..hahaha  kedekut kau!tapi laz2 air yg aku pegang tu tumpah n pecah!perhh malu bhaii..
tapi x sangka lar hari yang aku iring kau  sampai kau naik bas tu merupakan hari yang terakhir aku tgk kau tersenyum..

Dear Tini,
Im speechless..nape cepat sangat kau tinggalkan aku? lagi berapa ari je pon nak amek result SPM?kau kata nak share result sama2?kau kata nak amek course yang sama?otak kita kan lebih kurg je?.both of us kn tak suke add math.haha,kita nie otak sastera jer..kau tau x yg tyme exam paper English SPM aritu, aku buat esei pasal sorang abg yang benci adek dye pde mulenye tpi laz2 dye syg adek dye tpi umur adek dye x pnjg sebab meninggal kerana LEUKEMIA.x sangka bende nie jadi kt kau.sob2
Aku dapat tahu tentang kau bila suatu malam bila Alia call aku n bagitau yang kau pengsan kat rumah n dimasukkan ke hospital taiping.doc sahkan kau kena  acute leukemia!lepas alia letak fon,aku cam bingung sekejap? family kau x ade pon yg ada penyakit tu?setahu aku kau susah nak saket.selalu jer dapat sijil kehadiran penuh sebab kedatangan full.aku juz brtenang sebab aku percaya kau akan sembuh sperti sediakala memandangkan adik sedara aku pon ada leukemia n dye skrg dah sihat ..So, disebabkan kau telah ditransfer ke hospital ipoh,aku,alia,ain,syikin,akmar,ainul n intan pon berkonvoi lar ke sana dengan menaiki bas dari taiping hinggalah ke ipoh.macam2 suka duka yg kami dh lalui sepanjang perjalanan kami ke sana. xtau ward lar,hospital pon tatau mana satu?(sebab dekat spital tu tuleh spital raja pompuan bainon so kami ingat dah salah spital sebab kami sepatutnya pergi spital besar ipoh padahal itulah spitalnya..naseb bek uncle tu bgtau kami yg tu lar spital besar ipoh!pdn muka malu free jer..),then bila smpai spital tu kitorg shopink lar mknn feveret ko(kitorg tatau ko still x sedarkan diri),kitorg share duet utk beli buah,keropok ,n coklat cadburry feveret ko.dengan harapan ko mkn dengan hepi!ainul siap bwk spek lagi sebab xnk nanges depan kau!huhu

Sampai je kitorg kat wad kau tu,parents kau dah pon tggu,ICU boleh masuk 2 persons jer each time,so ainul masuk dlu ngn akak kau.bile dye klua n nanges aku dah rse xsedap ati,dye kte ko duduk dlm isolation room.tiba giliran aku masuk,aku cam x caye tu kau!kau nampak...lain...aku hanya mampu tgk kau dari tingkap kaca tu.mulut kau n seluruh tubuh bdn kau dipenuhi tiub!Ya Rabbi..aku boleh nmpk airmata berlinang dari tubir mata kau.kau boleh dgr aku ke?aku hanya mampu cakap aku syg kau tini dari balik cermin kaca tu.aku hnya mampu cakap tabah kan diri tini!padahal aku pon dah x kuat.aku sentuh tingkap kaca tu.(mana lar tau kau boleh rasa kehadiran aku)nasib baik ain pegang aku kalo x mmg aku terpaku ke kat situ.
Esoknya aku pergi lagi,kali nie dgn aqilah n ayah dye,kondisi kau semakin teruk.badan kau membengkak sebab kuman yg ada kat paru2 kau tu dah merebak ke kidney kau.jari2 kau sume membengkak..mybe toxic dah accumulate dlm bdn kau.doctor pon baru nk start buat dialisis sbb darah kau cair.dugaan untuk kau memang berat.aku pasrah .aku x smpai ati tgk kau menderita cmtu..kalo mati tu lebih baik, dari tgk kau terseksa aku redha..
Aku hanya mampu solat hajat  n baca yassin je.aku ade jugak search google pasal pnykit kau,artikel tu ckp kalo seseorg tu ader leukemia akut(mcm kau)tempoh mase utk hidup bbrpa hari jer atau pon minggu.Subhanallah ,kau dapat bertahan seminggu lebih.
aku,alia,arwah fatini,intan

sewaktu anugerah pelajar terbaik PMR















Tanggal 13/2/2011


Tepat pukul 2 pagi cmtu,aku dapat call dari alia,dye kate kau dah tenat..kau dah x larat nk bertahan lagi.doc pon dah bagi masa kt kau. fmly kau dah dibenarkan masuk bilik kau utk baca yassin.tyme tu mzti kau hnye mmpu dgr je kn?kau jgn takot ye tini?kitorg syg kau.aku syg kau.aku rase kosong somewhere dlm hati aku bila kau dh xde.rindu nk dgr gelak tawa kau. aku rasa bersalah sbb xde kt smping kau wktu kau tenat.tpi aku kt kg time tu.n before aku balik kg tu pon aku dah rasa tak sedap hati sgt dah..aku rasa sumtink x elok akn jadik.aku ingat mybe aku nie bakal xcident ker(choii..)so aku mmg bce doa byk2 n dah mgucap awl2..tpi rupenya aku rse x sedap ati sbb kau dh nk pergi tgglkan aku..kau dah nk ucpkan selamat tggl kt kami n pergi melangkah ke dunia yg lgi satu..awal dari kitorg yg hidup nie..
 Lebih kurg pukul 3 suku pagi cmtu(mk aku bengang sebab x abes2 ada org call aku)alia call(nanges2 dah) kate yg kau dah pergii....tepat kul 3.06 pagi..aku yg tadinya mamai tros rasa segar..aku xleh tido..sape lar boleh tido biler dpt berita BFF dye dah meninggal?..then aku terus bukak tv tgk KBSW.hehe,tpi mata jer tgk tv,minda aku melayang jauh.tringat kenangn silamm..tringat kau cepuk aku kalo aku buat lawak bodo..tringat bila aku ngn ko lepak sama2,pikirkan psl masa depan.tpi aku still xcye yg kau dah xde slagi x tgk dgn mata kpala snirik.tepat kul 5 aku kejut ayh aku yg sedang nyenyak tido suruh dye hntar aku balik umah!by hook or by crook!aku nk tgk kau utk kli trakhirr..tyme dalam kereta tu boleh plak tetibe ade lagu P.Ramlee-Di mana ku cari ganti..
turun laju jer air mata aku nie..tpi aku nanges diam2.xnk bgi prnts aku dgr..
                     Dimana kan ku cari ganti,
                                         serupa denganmu,
                                         Dimana kan ku cari ganti,
                                         Mungkinkah di syurga?

Sesampainya aku kt rumah kau(tengss to Megat sebab sudi drive bwk aku n qilah).Rumah kau penuh dgn org..sume tgh bace yassin..aku nmpk jasad kau..kaku..dah lengkap dikafan.kt ruang tgh rumah..tapi aku xde kekuatan nk pergi dekat.aku x sggup..lagipon org rmai sekeliling kau.cmne aku nk pergi?so aku ngn qilah buat keputusan baca yassin dulu dgn kwn2 kita yg len coz dorg pon x tgk kau lagi.aku tros salam mk kau n bgtau yg pihak plkn call aku untk mnX no mk kau..n bgtau yg bdk2 plkn akan smpai kejap lgi.
arwah wif her sisty,(Taken from her sisty )
Then,when the time has come,kami semua duduk tpi kau...aku duduk betul2 tepi kepala kau..baru lar aku dpt tatap kau dekat2...aku sebak sgt.tyme tu. bru aku boleh trime hakikat bahwa kau mmg dah pergi..dari tepi pun aku da boleh bau kau..wangii..kau mcm tgh tidur..tenang jer..rse mcm nk kejut kau pon ade.aku nk cium kau,tpi aku segan.biarlah fmly kau dulu..then baru aku..aku nmpk mate ko mcm berkelip.xkn kot?tyme tu still simpn harapan yg kau hidup lagi..cm x cye kot kau dh tgglkn kami.tpi Qada n Qadar Allah xde spe yg boleh halang..aku x boleh pndg kau lme2.ringan jer mate aku nie nk nanges...yg len3 pon dh tersedu sedan dah..

Siapa sangka aku yang iring kau naek bas pergi plkn( smbil kau babai kat aku with snyuman) tpi skrg aku plak iring kau smpai ke dlm liang lahad with tngisan.Ya Rabbi..bile ko nk iring aku plak?kata nk jadi aku punye pengapit time aku kawin nnti?hurmm..sori sebab x solatkan kau. kwn2 plkn kau yg len  tlg kebumikn kau. alhamdulillah aku sempat cium kau.kau mzti dpt rasa kn tyme aku cium kau?kn?sorii kwn2 yg len bkn xnk cium kau.tpi dorg xde kekuatan..dorg tkot nnti airmate dorg jatuh atas kau.nnti kau plakk yg terseksa..aku ksian tgk alia,mse mkcik tu tutup muke kau,aku dgr alia ckp,'dye tgh tido je,dye tgh tido' aku pon thn nanges aku jap and kumpul kekuatan yg ader..masa aku cium kau tu,dahi kau sejuk...aku suka bau kau.wngi..itu jer aku dpt ckp..aku xleh nk ckp lbih sbb aku nanges je kt sebelah kau.mzti kau xske tgk aku nanges?sori aku dah cuba thn! tpi kepala aku saket yg amat sbb thn nanges..dada aku saket wehh..saket sgt2 sbb thn sebak!aku xsggup tgk kau..aku xsmpt nk mnx maaf kt kau.tpi  aku harap kau tau yg aku syg kau!
arwah dan family

Di sini kita pernah bertemu,
Mencari warna seindah pelangi,
Ketika kau menghulurkan tanganmu membawaku ke daerah yang baru,
Dan kini hidupku ceria,
Kini dengarkanlah dendangan lagu tanda ingatanku,
Kepadamu teman agar ikatan ukhuwah kan bersimpul padu,
Kenangan bersamamu takkan ku lupa,
Walau badai datang melanda
ketika berada di atas bas PLKN
Walau berceraii jasad dan nyawa,


Mengapa kita ditemukan dan akhirnya kita dipisahkan?
Mungkinkah menguji kesetiaan 
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan..
http://www.youtube.com/watch?v=aI6wrK8_MDg







Tini,
Aku dah maafkan kau dan dah halalkan segala makan n minum kau.harapnye aku xpenah hutang kau apa2 pon.aku rasa aku dah selesaikan tanggungjawab aku sebagai kawan kau selama nie.tyme kau sakit aku dah melawat kau,dan bila kau dah tiada aku dah melawat jenazah kau.bahkan aku iring sehingga ke kubur.aku syg kau tini.aku akan simpan segala kenangan kita elok2.aku akan simpan segala kad raya dan surat kau.gmbar2 kau n aku  xkan aku buang, tini.aku janji aku akn selalu doakn kau..skrg baru aku tau mghargai teman.bila dah xde bru rse kosong yg sgt!kalau aku teringatkn kau mzti aku akan sedekahkan Al-Fatihah.Sebab org cakap kalo kita teringat arwah mksudnya dye sedang mnX tlg kita.Semoga rohmu ditempatkan dengan orang yang beriman dan semoga segala dosamu diampunkan..aku akan myusul kau jua suatu hari nnti..hnya Allah yang tahu bila masanya..semoga berjumpa lagi di sana.insyaallah..
aku,arwah, dan aqilah
Semoga ikatan ukhuwah kita terus bersimpul padu.Kepada yg sudi membaca,hargai lah teman2 korg smntara dye maseh hidup agar x sesal kelak.hargai lah dye seadanya sebelum kita menyesal kerana hanya mampu utk sedekahkan al-fatihah sahaja kepadanya.
salam sayang .

2 comments: